Hromnice 2010 – bilance 20 let svobodného řeholního života
Únorový svátek Uvedení Páně do chrámu (lidově Hromnic) se z rozhodnutí minulého papeže Jana Pavla II. slaví jako Den zasvěcených osob. Také v našich diecézích se konalo setkání řeholníků, řeholnic a členů sekulárních institutů s biskupy. Jak nám prozradil královéhradecký biskup Dominik Duka (sám člen Řádu bratří kazatelů – dominikánů), řeč byla také o obnově svobodného řeholního života po roce 1989.
Papež Benedikt XVI. pozval řeholnice a řeholníky k podvečerní modlitbě nešpor ve svatopetrské bazilice ve Vatikánu. Zástupci řeholních komunit u nás přijeli například do litoměřické katedrály svatého Štěpána, arcibiskupského semináře v Olomouci, minoritského kláštera v Opavě nebo do kaple svatého Klimenta v Hradci Králové a k následnému programu v Novém Adalbertinu. Zde s biskupem Dominikem Dukou vzpomínali například na setkání řeholníků na pražském Strahově v roce 1990, kdy se hovořilo o tom, co komunity čeká po opuštění ilegality vynucené komunistickou totalitou, a později na Pražském hradě s prezidentem Václavem Havlem debatovalo o společenské roli řeholních společenství. "Mohli jsme poděkovat za 20 let práce na obnově řeholí, ale také jsme vzpomínali na ty události radostné i na to, co nás ještě čeká, a také jsme hovořili vážně o tom, co se nám nepodařilo," řekl Proglasu biskup Duka po dnešním setkání v Hradci Králové, jehož se zúčastnilo kolem osmdesátky řeholníků a řeholnic zastupujících komunity v diecézi.
O dnešním svátku Uvedení Páně do chrámu
Slavil se už v 5. století v Jeruzalémě, v 7. století pak v Římě jako svátek Setkání. Od 10. století se objevuje v liturgických knihách na Západě pod názvem Očišťování Panny Marie. Nynější název připomíná, že se jedná hlavně o oslavu Božího Syna. Připomínáme si den, kdy Marie a Josef přinesli Ježíše do chrámu, aby ho podle Mojžíšova zákona zasvětili Bohu – svědčí o tom 2. kapitola Lukášova evangelia. Přitom došlo k setkání s prorokyní Annou a se spravedlivým Simeonem, který nazval Krista "světlem k osvícení pohanů". Zřejmě proto vznikla tradice svěcení svící na začátku dnešních katolických bohoslužeb. Průvod se svícemi byl zaveden pravděpodobně jako protiváha pohanské slavnosti amburbale. Doklady o něm jsou už ze 7. století.
Služebník Boží papež Jan Pavel II. v roce 1997 rozhodl, že 2. únor bude v církvi Dnem zasvěceného života. Svátek řeholníků, řeholnic a členů a členek sekulárních institutů se tak dnes slaví už počtrnácté.