Co potřebují nadané děti

Co potřebují nadané děti
22. března 2018 Kafemlýnek

Školský systém u nás má vzdělávat děti podle úrovně jejich schopností. Některé děti potřebují zvláštní pomoc kvůli fyzickým či mentálním hendikepům. Jaká je ale situace dětí s nadprůměrnými schopnostmi? Kafemlýnek 27. března 2018.

Hostem Adriany Růžičkové bude Mgr. Ondřej Straka z katedry psychologie na FSS v Brně, člen Institutu pro výzkum dětí, mládeže a rodiny.

Budeme se ptát na to, jak nadání dětí rozpoznat, jak se projevuje, co takové děti potřebují a co pro ně jako všímaví rodiče můžeme udělat. Zajímavý bude rozbor "typů" nadaných dětí podle Šárky Portešové.

KNIŽNÍ TIPY:

Pokud máte dítě tvořivé se sklony zkoumat, jak věci fungují, mohla by být pro něj jako stvořenvěda hrouá novinka z nakladatelství Albatros, z edice Edika. Jmenuje se „Věda hrou“. Jejím autorem je Radek Chajda, vystudovaný fyzik s učitelskými zkušenostmi a podle všeho velice hravý a tvořivý pán. Ve své knížce vymyslel a vyzkoušel na sto dvacet pokusů a experimentů, které děti poučí o fyzikálních či přírodních zákonitostech s pomocí věcí, které se v domácnosti obvykle vyskytují: třeba pečicí prášek, potravinové barvivo, plastelína, petláhev, ocet a jar vám poslouží k výrobě funkčního modelu sopky, která šumí, ale neublíží. Vzduchová raketka se dá sestrojit ze dvou brček, kuličková dráha z roliček papíru, s pomocí jaru, petláhve a textilu nafoukáte dlouhého pěnového hada… U některých pokusů autor předpokládá pomoc a dozor dospělého, ale to snad u rozumných rodičů i dětí nebude problém. Knížka je dobrou výbavou pro deštivé dny, prázdniny a hlavně dokáže potěšit i dospělé hravé povahy.

Druhá knížka k nám přišla poštou z Portálu a najdete v ní „Hry pro rozvoj všíma_hry-pro-rozvoj-vsimavosti-u-detivosti u dětí“asi od pěti do dvanácti let. Jejich autorkou je Deborah Plummerová a vedla ji myšlenka jak pomoci dětem, aby lépe porozuměly sobě i druhým. Cvičení a hry jsou zaměřené na pozorování vlastního těla, soustředění, zklidnění. Mají rozvíjet sebepoznání a pozornost. Začátek knížky je hodně teoretický, kdy se dozvíme, co se všímavostí u dětí myslí, jaké má teoretická východiska, co u dětí vlastně rozvíjet a k čemu je to dobré. Kdo se odbornou teorií prokouše, toho čeká v druhé části větší množství nápadů na hry a aktivity, na kratší i delší soustředění nebo zaměřené na nějakou konkrétní dovednost (uklidnění, naladění, trénink naslouchaní, schopnost vyjednávat). Knížka „Hry pro rozvoj všímavosti u dětí“ potěší zejména rodiče s pedagogickým vzděláním, vedoucí skupinek dětí, učitele náboženství a pedagogy vůbec. Na knížce je poznat, že autorem je vysokoškolský pedagog a pokud by pro vás byl teoretický úvod příliš složitý, ale myšlenka všímavosti vás zaujala, pak vám mohu směle doporučit přejít přímo ke hrám a vyzkoušet je v praxi.

Třetí knížka je určená nějaké superšikovné a hlavně trpělivé mamince, která umí dobře skládat z papíru. Třeba papírové lodičky, zvířátka, ale i klasické hračky jako vlaštovka, prásrafinovane-skladany-papirkačka nebo kelímek, které v čekárně u doktora dětem zkrátí dlouhou chvíli. Pokud ovšem takovou maminku skládání z papíru chytlo a donutilo ji skládat i dost složité origami, mohla by ji potěšit knížka německé autorky  Margarete Schrüfer Rafinovaně skládaný papír“, který vyšla v únoru v Gradě. Je tu dvacet námětů jak prolamovat, plisovat, vyříznout a skládat tužší papír, aby vznikly trojrozměrné objekty – ať už vázy, misky, víčka, dekorace nebo stínítka. Pokud je maminka šikovná, dokáže u takové práce relaxovat a zároveň vytvořit něco nového až troufnu si říct, krásného. Není to ale jednoduché.

Darujte Proglas!

 

Regiony

Regiony

Blahopřání

Pošlete svým blízkým k narozeninám či svátku písničku s přáním.