Jak být prima mámou

Jak je to s výchovou úplně malých dětí? A co si počít s dítětem, které nebaví jeho hračky ale chce neustále pomáhat? O tom budeme mluvit v Kafemlýnku 24. května 2016.
Většinou se tu v pořadu pro maminky bavíme o takové výchově dětí, která by nám umožnila vést je žádoucím směrem podle našich rodičovských potřeb a přání. Jenže u malých batolat – tedy dětí do třetího roku - je to z mnoha důvodů těžké.
Jednak si děti začínají uvědomovat samy sebe, vzdorují, chtějí se prosadit a nebo je klasické hračky nebaví a máme je pořád přilepené k noze. Proč tomu tak je a co bychom s tím mohli dělat, se budeme ptát zkušené maminky, lektorky Ireny Kubantové z Brna. Zabývá se dlouhodobě montessori pedagogikou, ale kromě ní se nebojí rozhlížet i jinde a přemýšlet, jak výchovu přizpůsobit svým dětem a ne naopak. Doufám, že její přístup bude pro nás inspirující.
Rodičů a posluchačů se budeme ptát "Co dělají nejradši vaše děti?"
TŘI TIPY NA KNÍŽKY
První je z dílny naší oblíbené proglasové autorky pohádek Lenky Rožnovské, které vyšlo napůl pohádkové vyprávění a zároveň čtení pro prvňáčky s názvem "Vašek Prášek Mydlinka". Je to příběh kluka, který umí vynalézat a spřátelí se s holčičkou, která si léčí těžce nemocné oči v nemocnici, kde pracuje jeho tatínek. Přes závažnost tématu je knížka vtipná a krásně ilustrovaná díky výtvarnici Magdě Veverkové. Vydalo ji nakladatelství Grada
Druhý je sešit se vzdělávacím záměrem "Dopravní výchova s Tondou a Barunkou" a jsou to pracovní listy a aktivity pro děti pro 1. a 2. třídu základní školy se dvěma kreslenými průvodci - starším klukem a mladší holčičkou. Sešit má podtitul "Bezpečně pěšky i na kole" a seznamuje děti na základě běžné situace - kterou je cesta do školy - s dopravními značkami, pravidly bezpečného chování na chodníku i přechodech nebo při čekání třeba na autobus a vlak. Děti tu odpovídají na otázky, hledají rozdíly, rozeznávají na obrázcích co je správné a co není, vidí, co se může při jízdě na kole a co je naopak nebezpečné. Na konci nechybí správná řešení otázek a kvízů. Pro děti, které se učí samostatnosti, je to velice pěkně udělaný pomocník. Autorkou je Pavla Žižková, vydalo nakladatelství Fragment, Albatros Media 2016.
Třetí výhra má zvláštní název - "Učíme děti myslet a mluvit" a je to sešit plný básniček známého autora a také počítačového analytika Jiřího Weinbergera. Vychází v nakladatelství Edika, které vydává knížky pro rodiče i pedagogy, kteří hledají další možnosti, jak svoje děti rozvíjet. Najdete tu očíslovaných devadesát hravých básniček, které mají děti za úkol dokončovat, rozvíjet, doplňovat nebo obměňovat. Rodiče tu najdou námět na aktivity, které vycházejí z textů. Podstatou básniček je vtip, slovní humor a hyperbola. Nejsou to klasické rýmovačky typu "naše kačka blátotlačka, sedí v trávě, až ji zmačká" ale básničky, která opravdu vyžadují přemýšlení. Zatím podobnou příručku neznáme, není jednoduché ji popsat a zařadit, ale jestli máte trochu smyslu pro nadsázku a pracujete s dětmi od 5 do asi 12 let, určitě ji uvítáte. Na sešit navazují písničky a další texty na internetu, které můžete posílat přímo autorovi. Je jím básník Jiří Weinberger, jeho sešit se jmenuje "Učíme děti myslet a mluvit", vydala Edika Albatros Media 2016.