Máte hudební sluch?

Otázka, kterou jsme položili v souvislosti s tématem v Kafemlýnku - péče o děti s postižením sluchu 3. června 2014.
Vybíráme z toho, co nám odpověděli posluchači:
* Doma s dětmi zpíváme při každé příležitosti, nejvíc při jízdě autem. Zpíváme, tleskáme s klavírem i bez něj. Důležité je nenutit, děti si řeknou samy. Nejmladší syn byl vyšetřený, zda nemá vadu sluchu, čtrnáct dní po porodu. Miluška
* V naší rodině má absolutní sluch manžel, hraje na kytaru a zpívá pro radost se skupinou. Já raději hudbu poslouchám. Jana
V dětství mi bylo zjištěno, že hudební sluch nemám. Vždycky mě ale hudba a zpěv přitahovaly, teď v dospělosti si ráda zazpívám a zahraji na kytaru. Věra
* Já hudební sluch mám, ráda zpívám a hraji na kytaru, tak jsem si myslela, že tyto geny budou dominantní, ale zjišťuji, že nejméně polovina našich dětí má se zpěvem problémy. Katka
* Hudební sluch jsem podědila po tatínkovi, zpívám ráda a teď s dětmi i často – těším se, až budou větší a zazpíváme si třeba dvojhlas nebo trojhlas. Děti mají zpívání rády a nejstarší hudební sluch má, u mladších zatím nevím jistě. Pavla
* Nemám hudební „hluch“ ale v porovnání se třemi sourozenci nemůžu říct, že mám hudební talent. Hudbu ale miluju a s dětmi zpíváme hrozně moc, denně neustále, i při modlitbě, procházkách, při hraní. Děti jsou muzikální, to jsem ráda. Jsem vděčná za to, že moje děti vidí a slyší! Míša
* Asi hudební sluch mám, písničku se naučím jen poslechem, do hudebky jsem ale nikdy nechodila. Využívám ho při muzicírování s dětmi: zpěv a třískání do všeho. Marie
* Hudební talent myslím mám. Děti vedeme odmala ke zpívání a k radosti z hudby, chodí do Zuš. Nemám ale ráda škatulkování na ty s talentem a bez talentu, tvořivost a radost je nejdůležitější. Vendula
* Hudební sluch mám, i při písni, kterou neznám se lehce zapojím. Marie.
* Hudební sluch nám Pán Bůh daroval všem, byť děti většinou křičí dost disharmonicky. Snažíme se společně muzicírovat – mám to moc ráda. Marie
* Hudební sluch díky Bohu mám a aktivně denně využívám – s dětmi zpíváme a hraji jim na klavír či kytaru nebo flétnu každou volnou chvíli. Martina
Zjednodušená definice zvuku, slyšení, akustiky: Zvuk je mechanické vlnění v prostředí, které je schopno vyvolat u člověka či zvířete sluchový vjem. Frekvence tohoto vlnění, které jsme schopní vnímat, jsou značně individuální a leží v intervalu přibližně 16 Hz až 20 000 Hz. Frekvenci nižší než 16 Hz -ultrazvuk, slyší jej např. sloni. Frekvenci vyšší než 20 kHz - infrazvuk, který mohou vnímat např. psi, delfíni či netopýři. Děje, které jsou spojeny se vznikem zvuku, jeho šířením a vnímáním, se nazývají akustika a stejný název má i věda, která tyto děje zkoumá.
Zvuky můžeme rozdělit na tóny a hluky. Tóny bývají označovány jako zvuky hudební, hluky jako zvuky nehudební. Tóny vznikají při pravidelném, v čase přibližně periodicky probíhajícím pohybu - kmitání. Při jejich poslechu vzniká v uchu vjem zvuku určité výšky. Zdrojem tónů mohou být například lidské hlasivky nebo různé hudební nástroje. Hluky způsobuje nepravidelné vlnění vzniklé kmitáním těles a mnohdy působí nelibozvučné vjemy.
Hudební sluch – nenašla jsem bohužel přesnou definici - pokud vy ano, napište mi prosím do Kafemlýnku. Myslí se tím asi schopnost sluchu rozlišovat výšku, délku, barvu a sílu tónu. Také cit pro rytmus, hudební paměť a představivost, základní prvky hudebního jazyka.
Zvláštní kapitolou je pak Absolutní hudební sluch, což je schopnost podle zvuku okamžitě rozpoznat o jaký tón se jedná. Působí to téměř zázračným dojmem, když takhle nadaný člověk například z pískání konvice s vařící vodou určí, na jakém tónu to pískání zní.
Závěr? Hudební sluch má většina populace, ale v různé míře, pokud naše sluchové ústrojí není poškozené. Ale ne všichni jej rozvíjíme. Naopak povzbuzení pro ty, kdo jako děti prý hudební sluch neměli: naučit se zpívat a hrát na hudební nástroj se můžeme naučit i v dospělém věku, takže jestli máte chuť a touhu- zkuste to!