Metoda dobrého startu

Metoda dobrého startu
5. září 2013 Kafemlýnek

Na co se můžete těšit 10. září v Kafemlýnku? Samozřejmě na Ivanku Horákovou a také na informaci o nové metodě vhodné pro přípravu předškolních dětí.

V Kafemlýnku jste slyšeli o "Metodě dobrého startu", která je založená a spojení pohybu, rytmu a slova. Pomáhá koordinovat nestejnoměrný vývoj dětí předškolního věku.  Prvňáčci se díky ní naučí zvládat školní povinnosti a nastartují se k lepším školním výsledkům. Metodu představila speciální pedagožka Jarmila Míčková, slyšeli jste i o kurzech této metody pro učitele MŠ a ZŠ. Více se o této metodě dočte dole v článku.

Pozvánka na duchovní cvičení - Vranov u Brna

* V únoru 2014 zde bude vést exercicie otec Elias Vella s tématem "Výstup na horu manželství." Toto téma otec Elias pro Česko přiváží poprvé. Je autorem mnoha knih na různá témata duchovního života. Většinu času tráví na cestách po celém světě, vede exercicie a semináře převážně na téma vnitřní uzdravení a služba osvobození od Zlého. Duchovní cvičení „Výstup na horu manželství“ v termínu 5. - 9. února 2014 jsou určena manželským párům společně, jednotlivě, nebo párům uvažujícím o manželství. Další obnovy a cvičení najdete přímo na stránkách s programem Duchovního centra Vranov u Brna. 
 
S blížícími se volbami do poslanecké sněmovny bychom měli svými modlitbami podpírat lidi dobré vůle. Podobnou touhu má Společnost pro doprovázení politiků – Custodi Vigili – Bdělí strážci. Konkrétního politika podporuje farnost, řád nebo společenství.  Pokud trochu můžete, pomozte měnit běh věcí k lepšímu... 

Knížka pro rodiče a děti

Mluví moje dítě správně? Jak mu pomohu zlepšit výslovnost? Tyto otázky si klade většina rodičů předškolních dětí. Kniha "Co mi povíš, Matěji?" je užitečným pomocníkem pro rodiče, kterým záleží na tom, jak jejich dítě mluví. Najdete zde nápady na hravá cvičení motoriky jazyka a grafomotoriky, která můžete sami doma zkusit. Autorka také odpovídá na nejčastější otázky rodičů, které zajímá, jak mohou podpořit vývoj řeči svého dítěte. Knihou provázejí kluk Máťa a jeho tři zvířátka, společně mu zábavnou formou vysvětlují jednotlivé úkoly. Zaujme rodiče předškolních dětí a inspiraci v ní najdou i učitelky mateřských škol.
Autorka knihy „Co mi povíš, Matěji?“ Mgr. et MgA. Markéta Hrubínová je klinická logopedka. Vystudovala psychologii, DAMU a AMU a absolvovala výcvik v arteterapii a narativní psychoterapii. Věnuje se poradenství při obtížích v komunikaci, klinické logopedii dětí a dospělých, podpůrné psychoterapii pacientů po mozkové příhodě a poradenství v oblasti péče o hlas Knížku vydalo nakladatelství Portál v roce 2010.

 Zdravá výživa

Představili jsme vám superpotravinu s obrovským výživovým potenciálem a přitom minimem kalorií. Jedná se o jednu z nejstarších oblíbených rostlin pocházející z Jižní Ameriky, kde byla pěstována a vysoce ceněna starými Inky, tedy před 5 tisíci lety. Jmenuje se Quinoa – česky "Merlík chilský" a je skvělou a velmi zdravou alternativou k obilninám, rýži i těstovinám. Možná jste ji potkali jako okrasnou rostlinu v botanických zahradách, ale v současné době se kvapem rozšiřuje mezi běžně připravované přílohy. Z listů merlíku se připravuje salát, ale největší využití mají její semena. Quinoa není obilninou, je příbuznou merlíkovitých, tedy například špenátu, přesto obiloviny směle nahradí. Mele se z ní mouka, která se užívá jako klasická pšeničná. Pro vysoký obsah výživných látek ji zkoumá NASA jako potravinu vhodnou pro posádky dlouhých kosmických letů. Obsahuje 23% bílkovin, vitamíny sk. B včetně kyseliny listové, betakaroten, vitamíny E a C, omega-3 mastné kyseliny, vlákninu, aminokyseliny, vápník, železo, měd a zinek. Neobsahuje lepek, je tedy vhodná pro nemocné celiakií. Výbor OSN ji přirovnává k sušenému plnotučnému mléku. Receptů najdete na internetu spoustu a taky řadu lákavých fotografií už připravených pokrmů. Quinoa, neboli merlík se připravuje podobně jako jáhly – před vařením se propláchne vodou, aby ztratil nahořklou chuť. Připravuje se nasladko i naslano podobně jakou těstoviny, rýže, nebo jiné obilniny.

Metoda dobrého startu

Základy této metody byly zformulovány již v průběhu 1. světové války. V první verzi byla metoda určena k rehabilitaci osob se získanými poruchami hybnosti a měla charakter léčebně relaxační. Ve 40.-50. letech 20. století vypracovala francouzská fyzioterapeutka Theá Bugnet originální metodu s názvem Le Bon Départ (v polském překladu Dobrý start) a spolu s dalšími specialisty ji připravila k využití v práci s dětmi. Metoda byla poprvé realizována v základní škole v Cannes v roce 1940 jako vstupní etapa výuky čtení a psaní a následně byla použita u dětí s obtížemi v učení. Nalezla mno ho pokračovatelů a v dnešní době je používána v mnoha evropských zemích.
V 60. letech se informace o této metodě dostaly do Polska. O metodu se začala zajímat Marta Bogdanowicz, která začala rozvíjet svou vlastní verzi. Byla pozměněna struktura zaměstnání, forma a uspořádání cvičení, dále byly sestaveny nové grafické vzory a k nim vybrány vhodné lidové a dětské písně. V roce 1982 se v Praze setkaly Marta Bogdanowicz a Jana Swierkoszová a začala se rozvíjet myšlenka české verze MDS. V současné době právě díky Janě Swierkoszové je MDS rozšířena v naší republice a i nadále nachází své nové příznivce v oblasti výchovy a vzdělání dětí. 
MDS sleduje rozvoj psychomotoriky zároveň se sférou emocionálně motivační a sociální a přispívá k rozvoji řeči. V praxi se tato metoda osvědčila i jako vstupní etapa výuky čtení a psaní. Základem její koncepce je píseň, pohyb a grafický vzor. Nositelem děje je píseň, od které se odvíjí vyprávěný příběh a pohyb. MDS klade důraz na vnímání vlastního těla, svého fyzického já. Znakem, symbolem každé písně je grafický vzor, k jehož zvládnutí je nutné u dítěte rozvíjet správné zrakové vnímání, rozvoj pravolevé a prostorové orientace a názorné paměti. Grafický vzor koresponduje s rytmickým schématem. Reprodukce grafického vzoru s hudebním doprovodem a zpěvem dítěte je završením cvičení.
MDS může být součástí celého vyučování. Jednotlivé lekce jsou zařazeny do hodin hudební výchovy, českého jazyka i do uvolňovacích chvilek. Metoda zahrnuje 25 lidových písní, které jsou nahrané na CD a jsou doplněné sadou pracovních listů s grafickými vzory.  

Užitečné odkazy a literatura k tématu:

www.skolaci2010.webnode.cz

http://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=161&t=549&start=20

Swierkoszová, J., Bogdanowicz, M.: Metoda dobrého startu, 1998, KASIMO Ostrava

Jak vypadá práce v rámci MDS:

- příprava dětí na školní výuku psaní, čtení, příp. počítání
- podporuje rozvoj řeči, zrakového vnímání, hrubé a jemné motoriky, vnímání rytmu
- velmi vhodná pro děti s odkladem školní docházky
- úspěšná u dětí se specifickými poruchami učení
Jak se s dětmi pracuje:
MDS podporuje učení hrou na základě vybrané dětské písničky, v první části lekce si o písničce povídáme (rozvoj řeči a myšlení). Následuje pohybové znázornění písně (vnímání pohybu vlastního těla dítěte - rozvoj hrubé motoriky, orientace v prostoru). V další části lekce se věnujeme pohybově - sluchovému cvičení (rozvoj jemné motoriky a rytmu). V poslední části děti dokreslují předtištěné obrázky (příprava na psaní a čtení).
Pro které děti je MDS vhodná:
děti předškolního věku s odkladem školní docházky i bez odkladu
děti 1. - 2. třída
děti, kterým byla diagnostikována specifická porucha učení až do 12-ti let věku
S dětmi je možné pracovat individuálně nebo ve skupině maximálně šesti dětí. Pokud má dítě problém navázat kontakt s ostatními dětmi, volila bych pro něj skupinové cvičení. V kolektivu má možnost najít kamarády.                 
Jedna lekce trvá 30 - 45 minut, s frekvencí 1x - 2x týdně. K absolvování Metody dobrého startu je nutné zakoupit dítěti grafické listy v ceně cca 90,-Kč. 
kurzy MDS pro lektory:
Elementarium - Metoda dobrého startu
Určeno: učitelům MŠ, I. st. ZŠ
Kurz zahrnuje: Teoretická východiska rozvoje psychomotoriky, cestu MDS do ČR. MDS v praxi - výcvik. Prezentaci metodického repertoáru a pomůcek nutných pro reedukaci. MDS je určena dětem/žákům MŠ, ZŠ  od 5 do 12 let. Cvičení MDS u dětí s normální psychomotorickou úrovní rozvoj aktivizují (MŠ, 1. tř. ZŠ), u dětí s poruchami vývoje upravují nepravidelně se rozvíjející funkce. Vhodné pro tyto diagnostické kategorie: odklad školní docházky, dyslexie, dysortografie, dyspraxie, poruchy pozornosti, hyperaktivita, impulzivita.
Účastníci obdrží soubor MDS obsahující metodiku, CD a pracovní listy v celkové ceně 500,-Kč.  
Lektorka:PhDr. Jana Swierkoszová
Program:
• metoda dobrého startu (MDS) sleduje rozvoj psychomotoriky ve všech jeho aspektech, a to v součinnosti se sférou emocionálně - motivační a sociální;
• cvičení MDS u dětí s normální psychomotorickou úrovní rozvoje aktivizují, u dětí s poruchami vývoje upravují nepravidelně se rozvíjející funkce;
• vstupní etapa výuky čtení a psaní, vhodná pro použití v poslední třídě MŠ nebo po nástupu do 1. třídy základní školy;
• je možné ji využít u dětí s odkladem školní docházky;
• splňuje nároky na práci s dětmi s diagnózou specifické poruchy učení.
Každý účastník obdrží metodiku + CD + 2x pracovní listy.
DYS-centrum Praha je výhradním prodejcem materiálů MDS.
Rozsah semináře: 8 hodin
Kontakty na hosty:

PaedDr. Jarmila Míčková, spec. pedag., 607 684 607, mickova62@seznam.cz; autorka MDS - PhDr. Jana Swierkoszová 607 959 891 swierkosz@seznam.cz

Položili jsme vám opět sms otázku: Jak se vaše děti připravovaly nebo připravují na první třídu? máte zkušenosti z přípravou dětí do první třídu?  

Darujte Proglas!

 

Regiony

Regiony

Blahopřání

Pošlete svým blízkým k narozeninám či svátku písničku s přáním.