Pár nápadů pro dopravní výchovu s dětmi

Vyzkoušeno: jak se hravou formou pustit do dopravní výchovy.
Zkuste dětem položit otázku, k čemu jsou dopravní značky u silnice a jestli ví, že jsou nějaké dopravní předpisy. Třeba se něco zajímavého dozvíte a pochopíte, že děti přemýšlí jinak než dospělí.
ZNAČKOVÝ LES VLASTNÍ VÝROBY:
Základem poznávání dopravních značek je vědět jaké mají tvary a barvy - děti si mohou na připravené tvary nakteslit podle předlohy co tam patří, přilepit špejli, postavit je do pružného materiálu (guma, plastelína, samotuhnoucí modelína) a vyrobit si doma na okně "značkový les".
PEXESO:
Pak můžeme začít hrát pexeso s dopravními značkami, které se dá koupit - začít nejdřív třeba jen s pěti dvojicemi a dát podmínku, že získá poznanou dvojici jen ten, kdo bude i vědět, jak se značka jmenuje.
KOBEREC:
Využít se dá i dopravní hrací koberec menší velikosti, který si můžete rozložit jen na hraní a pak uklidit. Suplovat by ho mohl velký balicí papír, na který byste nakteslili silnice a křižovatky a rozestavěli dopravní značky. Po silnici pojede auto s řidičem, který musí poznat kolem jaké značky jede, aby si ji mohl dát do své "garáže" - svého vyhrazeného místa stranou.
KARTIČKY:
Pokud s dětmi cestujete autem nebo autobusem po stejné trase, zkuste si jednou vzít sebou tužku a papír - samozřejmě jen v případě, že neřídíte - a zapište si dopravní značky kolem silnice. Doma pak můžete vyrobit kartičky na stejném principu jako funguje hra "Už tam budeme". Na internetu nebo z pexesa o dopravních značkách stáhnete dopravní značky, které kolem silnice vídáte a přidáte ještě jednou či dvakrát tolik, které tam pravděpodobně nejsou - každá značka může být i dvakrát stejná. Připravené kartičky vezměte příště sebou a začněte hrát. Na začátku hry každý hráč (jeden až tři děti plus např. jeden dospělý) dostane pět karet. Pokud nějakou značku kolem sebe uvidí, může si počítat jeden bod a odložit si ji vedle sebe a vzít z balíčku další. V ruce zůstavají ty, které jsme neviděli. Ke konci cesty spočítáme, kolik značek jsme viděli. (pokud někdo dlouho nic nenašel, vyměnímu mu jednu z karet). Jindy můžeme jen zkusit pojmenovávat značky, které vidíme u silnice. Těžší varianta je - že bod dostane jen ten, kdo značku viděl, ale zároveň ji správně pojmenoval.
ROZŠÍŘENÍ:
Při další cestě můžete vysvětlit dětem, jak to chodí na křižovatce a spolujezdec řidiče může s dětmi na další křižovatce určovat kdo pojede první a proč.
Zajímavá kapitola sama o sobě je vodorovné značení na silnici a pravidla která se k nim vztahují.