Školková integrace dětí s postižením

V Kafemlýnku 26. května se podíváme do mateřské školy v Brně, která funguje u kláštera Milosrdných Bratří. Funguje už více než rok a snaží se zapojit i děti s postižením.
Jak funguje začlenění dětí s postižením do kolektivu?
Hovoříme buď o "integraci" - tedy začlenění, zapojení do programů pro zdravé děti s respektem k možnostem či omezením dítěte.
Nově se ale objevuje pojem "inkluze" který v sobě zahrnuje širší chápání tohoto jevu - předpokládá poznatek, že lidská společnost se skládá z více či méně odlišných jedinců a vytváří různorodou, přesto společnou jednotu, respektující individuální rozdíly. Inkluze je postoj - respekt k individualitě člověka, ať už jsou jeho možnosti, přesvědčení, omezení, schopnosti, "hodnota" jakákoliv.
Zjednodušeně se dá říct, že integrace pomáhá dítěti začlenit se do kolektivu, daného programu a přizpůsobit se mu. Inkluze se snaží vytvořit uprostřed stávajících podmínek odlišný přístup k jednotlivým dětem, aby se co nejlépe rozvíjely a přitom se učily žít a pracovat společně ve skupině různě výkonných vrstevníků.
Obě snahy nejsou protichůdné, naopak se snaží o jediné - aby dítě, které potřebuje zvláštní péči, nemuselo žít v izolaci, ale našlo si své místo mezi ostatními.
Rozhovor připraví Adriana Růžičková, pozvání přijala Petra Škrdlíková z Mateřské školy Milosrdných bratří v Brně.