Zahradnický model výchovy

Hostem jarně výchovného Kafemlýnku 29. dubna 2014 je Marie Nováková, psycholožka z Prahy, která nám představila zajímavý model výchovy.
Kromě rozhovoru s hostem Ing. Mar. Marií Novákovou z Prahy jsme vám přidali seznámení s jarním číslem časopisu pro ženy Tabita, kde bylo krásné zamyšlení jak máme kvést tam, kde nás Pán Bůh zasadil. Přečíst si je můžete na stránce www.etabita.cz
SMS otázka zněla: "Co byste určitě chtěli výchovou u svých dětí dosáhnout?" - vybíráme z odpovědí našich posluchačů:
* Chtěla bych, aby se děti vždycky rády vracely domů. Aby vždycky věděly, že je má Bůh
nesmírně rád. Aby za ním dokázaly jít a staly se svatými. T.
* Myslím, že je důležité vychovat děti k zodpovědnosti. Chtěla bych, aby měly zvnitřněné hodnoty Desatera a Boha na prvním místě. Pavla
* Aby se naučily žít v lásce k Bohu, k druhým, k sobě, k celému životu. Venda
* Vychováváme pět dětí, prioritou je být rovný jak před Bohem, tak před lidmi. Jana
* Přála bych si, aby z mých dětí byli dobrý lidé, byli samostatní, ale nežili jen pro sebe! Tereza
* Moc bych chtěla, aby děti měly zdravé sebevědomí (nebo aspoň zdravější než já) a aby se svobodně rozhodovaly pro dobro. Katka
* Děti už mám velké, ale kdybych mohla znovu, preferovala bych při životě s vychovávanými dětmi pravdivost, upřímnost. Martina
* Odpověď je prostá – chtěla bych, aby se děti staly tím, kým mají být před Bohem. Danka
* Ráda bych, aby děti naší výchovou a Boží milostí vyrostly v dobré křesťany, kteří budou svoji víru opravdově prožívat a mít z toho radost. Jana
* Aby byly upřímnými a slušnými lidmi. Martina. 
Mohli jste se seznámit se sešitkem básniček Miloše Kratochvíla: "Krtčí metro" s ilustracemi Markéty Vydrové z nakladatelství Triton. A také se zajímavou knížku z Baobabu s názvem "Rostlinopis".
Představili jsme vám také nový časopis "Předškolák" pro předškolní děti a jejich rodiče, který začalo vydávat jednou za dva měsíce nakladatelství Fragment. Jednotlivá čísla se věnují rozvíjení jedné z oblastí, které by měly mít děti před nástupem do školy zvládnutou - základy grafomotoriky a matematických představ, zrakové a sluchové vnímání, orientaci v prostoru a času a také řeč. Pokud s nimi chcete tyto dovednosti procvičovat, časopis s názvem Předškolák vám bude dobrým pomocníkem. Na děti tu čeká komiks, zábavné úkoly, doplňování, kreslení, luštění. Průvodci jsou tu přeškoláci Terka a Kuba, duch Zmizík a pes Kaňka.
Zahradnický model výchovy pro rodiče podle Marie Novákové:
Připravit půdu pro dítě – Nastavit vhodné výchovné prostředí: poznat a respektovat dar semene (vrozená typologie, temperament, intelekt, sourozenecké konstelace atd.), bezpodmínečné přijetí, bezpodmínečná láska (mám tě rád(a) takového, jaký jsi) – oddělení provinění a provinilce
Zasadit semeno – Rozvoj dítěte: pomoci dítěti, aby emociálně přijelo, rozumem pochopilo novou skutečnost, motivace, zaujetí dítěte
Citová výchova: přijetí a usměrnění emocí, empatie, rozvoj emoční inteligence
Teplo – Pozitivní přístup: spolupráce, děláme věci společně, sociální učení, pozitivní vztahy v rodině
Vláha – Čas na dítě: naslouchání, zájem, doteky, opakování, rituály, rodinná koalice
Zapuštění kořenů – Schopnost hodnocení situace: schopnost správně se rozhodovat, upevnění vůle, otužení, posílení, odložené uspokojení
Pletí – Odstranění nežádoucích překážek: napomínání, vybízení k pozitivnímu jednání, důslednost ve výchově, formace charakteru
Roubování- Rozvoj pozitivních vlastností: nastavení hranic, pozitivní hodnocení sebe, druhých, pochvala, ocenění, otevřená komunikace, schopnost vyjádřit emoce, přiměřeně se prosadit, stoupit, odpustit
Prořezávání – Usměrnění osobnosti dítěte: kázeň, pravidla, napomenutí, trest, induktivní disciplinování, vychovává život, poučení ze zkušenosti, ukázat jak
Péče o plody – Přenesení dovedností do praktického života: nápodoba, identifikace, rodiče jako vzor, reálné a zobrazené vzory,vybízení k prosociálnímu chování, rozvoj tvořivosti, rozvoj intelektu, sociální obratnost v životě, naplnění potenciálu dítěte (schody k trvalému úspěchu).