Novinky z nakladatelství Portál - jaro 2013, 3. část

Novinky z nakladatelství Portál představuje Jitka Pourová - vedoucí marketingu.
Freddy Derwahl: Poslední mnich z Tibhirine - Svědectví trapisty, který přežil
V trapistickém klášteře v Alžírsku v polovině devadesátých let minulého století žila komunita trapistických mnichů. Žila zde pokojně uprostřed muslimské většiny. V březnu 1996 je dodnes neznámí útočníci přepadli, unesli a brutálně zavraždili. Přežít se podařilo jako zázrakem jen dvěma. Jeden z nich, bratr Jean-Pierre Schumacher, podal svědectví o všem, co se tehdy stalo.
Toto svědectví zaznamenal knižně německý novinář Freddy Derwahl. Na poutavém osobním příběhu Jeana-Pierra se snaží ukázat, kdo byli trapističtí mniši, jak žili, jaké vztahy v Alžírsku udržovali. Ani on se však nemůže dopátrat pravdy o únosu – kdo byli oni teroristé. Podle oficiální verze byli mniši uneseni a zavražděni islámskými teroristy, ale vyšetřování tuto verzi nikdy zcela nepotvrdilo, ani nevyvrátilo.
Jean-Pierre Schumacher, více než devadesátiletý rodák z Lucemburska, dnes žije v malé trapistické komunitě v marocké poušti na úpatí pohoří Atlas.
Torey L. Hayden je autorkou řady velmi úspěšných románů, které představují skutečné příběhy z prostředí škol pro děti s poruchami chování. Pracuje jako speciální pedagožka a rodinná terapeutka. Žije v USA. V Portálu vyšly její knihy Spratek, Dračice a mazánek, Zvíře a Tygřice.
Její nový román Sebranka vypráví o skupině dětí, které se sešly v jedné třídě. Sedmiletý autistický klučina Boo, který není schopen mluvit. Roztomilá holčička Lori, kterou její biologičtí rodiče týrali, a proto má poškozený mozek a nedokáže číst… Desetiletý Tomaso, který na vlastní oči viděl, jak jeho nevlastní matka zabila jeho otce, a který putuje od jedněch pěstounů k druhým… A nakonec plachá dvanáctiletá dívka Claudia, která do speciální třídy přišla z katolické školy. Co je její problém? Je těhotná. Čtyři děti, z nichž každé si už stihlo prožít svoje, se sejdou v jedné třídě, aby se společně učily nejen číst a počítat, ale také překonat své problémy, nebo se s nimi „jenom“ vyrovnat. Dílčí úspěchy i neúspěchy, drobné radosti, ale také neshody a dohadování jsou v téhle třídě na denním pořádku. Co se mohou v takové třídě naučit? Třeba to, že si mohou vzájemně pomáhat a brát ohledy na druhé. Čtivý příběh nesourodé čtveřice dětí a jejich učitelky, která občas překročí hranice své profese a do jejich osudů se vžívá více, než by se od ní čekalo, osloví čtenáře předchozích knih Torey L. Hayden.
Jörg Knoblauch: Cíle v pracovním i osobním životě
Kniha pro všechny, kdo by své sny rádi proměnili ve skutečnost. Strukturovaná, přehledná kniha nabízí informace, jak stanovovat cíle a dosahovat jich. K tomu využívá mnohé osvědčené modely (SMART, flow, rozlišení důležitého a naléhavého, Paretovo pravidlo) i vlastní nápady a zpracovává je do velmi přehledného, srozumitelného a snadno využitelného celku.
Čtenáři se naučí např. přetvářet přání na cíle, zvolit si dobré cíle, vytvořit akční plán, uskutečňovat své cíle s vášní, naučit se zacházet s překážkami, spolupracovat s druhými apod. Pomůže jim v tom mnoho dotazníků, obrázků, tabulek, tipů i příkladů z praxe. Autor dokáže čtenáře vtáhnout do knihy tak, že si hned vezmete tužku a papír a začnete při čtení zpracovávat jednotlivá cvičení, odpovídat na otázky, malovat si své vize.
Prof. dr. Jörg Knoblauch se tématy stanovování a dosahování cílů zabývá již 30 let. Je obchodním společníkem ve čtyřech firmách zaměřených na časové a životní plánování, personalistiku, sebeřízení a poradenství v oblasti obchodu. Za své podnikatelské aktivity je pravidelně oceňován. Prodeje Knoblauchových knih přesáhly počet 300 tisíc výtisků. Nebyl však úspěšným odjakživa. Když mu byly čtyři roky, řekla učitelka v mateřské škole jeho rodičům: „Nechte si toho chlapce raději doma. Je příliš hloupý, než aby se naučil zpaměti dva řádky.“ Když mu bylo 11, řekla učitelka rodičům: „Je vyloučeno, že by váš chlapec zvládl gymnázium.“ Ve věku 21 let byl vyloučen z vysoké školy, protože kvůli zkoušce z matematiky dvakrát opakoval semestr. Dnes je Jörg Knoblauch úspěšným podnikatelem a autorem bestselerů. Jako čestný profesor vyučuje na různých vysokých školách a univerzitách.
Jak se to stalo? Asi před 30 lety si Jörg Knoblauch vyhradil nějaký čas na uvažování o svém životě. Začal tím, že si vytkl měřitelné a realizovatelné cíle. Tyto cíle pak sledoval s ohromujícím úspěchem. Jörga Knoblaucha odlišuje od jiných úspěšných lidí to, že umožňuje pohled za kulisy. Svou knihou nám poskytuje náhled do „mechaniky“, která se skrývá za dosaženými cíli. Nezávisle na svém nadání a povolání může každý čtenář, jestliže se bude řídit podle této knihy, dosáhnout úžasných věcí.
Olga Zelinková, Miloslav Čedík: Mám dyslexii
Průvodce pro dospívající a dospělé se specifickými poruchami učení
Olga Zelinkováje přední česká odbornice na problematiku poruch učení, jako jsou dyslexie, dysgrafie, dyskalkulie, dyspraxie a další. Je také autorkou řady knih na téma poruch učení. Nyní připravila spolu se svým kolegou Miloslavem Čedíkem novou knihu s prostým názvem Mám dyslexii.
O poruchách učení se často mluví v souvislosti s dětmi, protože teprve vstupem do školy se obvykle přijde na to, že některou z poruch dítě trpí. Dyslexii si však lidé nesou i do dospělého věku a potýkají se s jejími důsledky v osobním i pracovním životě. A právě pro dospělé je určena kniha Mám dyslexii. V populaci je totiž minimálně 5 % dospělých, kteří trpí jednou z poruch učení, stejné procento je mezi dospívajícími a studenty. Děti i dospělí s dyslexií často zažívají pocity zahanbení a neúspěch, což představuje dlouhodobou zátěž. Vlivem poruchy podávají výkony horší, než odpovídá jejich možnostem, přestávají si věřit nejen v rizikové oblasti, ale i v těch, v nichž byli dosud úspěšní.
Hlavním cílem knihy je pomoci čtenáři se specifickými poruchami učení orientovat se ve svých obtížích, uvědomovat si jejich příčiny a projevy, hledat cesty, jak projevy poruchy překonávat. Obsahuje 20 praktických kapitol, v nichž se čtenář dozví, co je vlastně příčinou jeho poruchy a jak se projevuje, jak porucha souvisí s různými oblastmi života, jak překonat stud, v čem může pomoci odborné vyšetření. Praktičnost příručky spočívá i v návodech, jak si pomoci – při studiu, při čtení, v práci, při psaní dokumentů, jak na cizí jazyky apod. To jsou oblasti, v nichž mají dyslektici potíže, a jejich okolí vždy přesně nechápe, kde je chyba. A protože čtení této knihy by také mohlo být problémem, je i do ní vloženy nápomocné prvky – text je prokládán obrázky, strukturován do kratších oddílů, je využito několika druhů písma apod.
Publikaci uvítají rovněž středoškolští a vysokoškolští pedagogové, zaměstnavatelé a další zájemci, kteří chtějí lépe pochopit projevy a potíže osob s poruchami učení.
Eva Schneiderová, Marie Hanzová: Hry s příslovími, hádankami a pranostikami
Knížka pro posluchače, kteří si rádi hrají se slovy, písmeny, rádi luští. Kniha obsahuje přibližně sto úkolů, které takové hry nabízejí – cvičení jsou zaměřena na poznání či prohloubení znalosti přísloví, rčení, hádanek, přirovnání, pranostik a slavných citátů. Kromě procvičení paměti si čtenáři rozšiřují slovní zásobu, kultivují vyjadřovací dovednosti a tříbí logické uvažování. AutorkyEva Schneiderová a Marie Hanzová, které s podobnými aktivitami mají bohaté zkušenosti, dokážou témata podat hravě a s humorem.
Knihu mohou ocenit jednotlivci, kteří chtějí rozvíjet příslušné znalosti a dovednosti či si prostě „jen“ dopřát chvilku inspirativní zábavy. Stejně tak může publikace obohatit práci a zábavu ve skupině, a stát se tak pomůckou pro učitele českého jazyka či pedagogy mimoškolního vzdělávání, aktivizační pracovníky.
Př. 1: Co chceme po člověku, požádáme-li ho, aby kápnul božskou?
a) aby nám prozradil tajemství
b) aby nám nalil oblíbený nápoj
c) aby řekl pravdu
Př. 2: Které rčení má stejný význam jako „nosit sovy do Athén“?
a) nosit se jako páv
b) nosit žebráckou hůl
c) nosit dříví do lesa.