Scénář Knihovničky z neděle 28. října 2007
Benedikt XVI.: Ježíš z Nazareta (podle anglického vydání) – připravil Zdeněk Drštka
13. dubna letošního roku představil Svatý otec Benedikt XVI. první část své nové knihy jménem Ježíš z Nazareta. V současné době je toto dílo k dispozici ve světových jazycích, české vydání se připravuje. Rádi bychom vám tuto knihu představili na základě anglického vydání, které máme k dispozici.
Kniha Ježíš z Nazareta není ve své podstatě dogmatickým traktátem. Není to encyklika, nemá charakter oficiálního dokumentu. Jak se Benedikt XVI. vyjádřil, najdeme zde jeho „osobní hledání Pánovy tváře“. Autor je však římský biskup, nástupce apoštola Petra, a krom toho jeden z nejlepších současných teologů. Benedikt XVI. je člověk, který věří tomu, co hlásá, chápe, čemu věří, a ví, proč to dělá. Právě proto si jeho kniha zasluhuje zvýšenou pozornost – už jen proto, že stojí za to vědět, čemu papež věří.
Co v díle Ježíš z Nazareta najdeme? Autor o tom píše:
Celou touto knihou nás bude provázet velká otázka: Co vlastně Ježíš ve skutečnosti přinesl, ne-li světový mír, všeobecnou prosperitu a lepší svět? Co přinesl?
Odpověď je velice prostá: Boha. Ježíš přinesl Boha. Přinesl Boha, který v minulosti postupně odhaloval svou tvář; nejprve Abrahamovi, pak Mojžíšovi a prorokům a poté mudroslovné literatuře – Boha, který svou tvář zjevil jen Izraeli, ačkoli byl uctíván i mezi pohany pod nejrůznějšími nezřetelnými zástěrkami. Je to tento Bůh, Bůh Abrahama, Izáka a Jákoba, pravý Bůh, kterého Ježíš přinesl národům země.
Ježíš přinesl Boha, a my nyní známe jeho tvář, nyní k němu můžeme volat. Nyní známe cestu, kterou se my lidé máme v tomto světě vydat. Ježíš přinesl Boha a spolu s Bohem pravdu o našem počátku a cíli: víru, naději a lásku.
Již bylo napsáno mnoho knih o postavě Ježíše z Nazareta. Řada z nich se tvářila jako „senzační odhalení“ pravdy, zobrazení „historického Ježíše“. Citovaná slova z knihy Benedikta XVI. nás nenechávají na pochybách, z jakých pramenů vycházel. Hlavním zdrojem mu byla slova Písma – ve skutečnosti jediného relevantního zdroje o Ježíšově životě, působení a učení.
Zmínili jsme se o tom, že se jedná o první část obsáhlejšího díla. V knize, kterou máme k dispozici, se Benedikt XVI. věnuje osobnosti Ježíše z Nazareta na pozadí jeho učení, a to v rámci dvou klíčových událostí: křtu v Jordáně a proměnění na hoře. V rámci Ježíšova učení je kladen důraz na horské kázání, modlitbu Páně a klíčová podobenství. Zvláštní pozornost také autor věnuje svébytným obrazům z Janova evangelia.
Zastavme se na okamžik právě u modlitby Otče náš:
Musíme nechat Ježíše, aby nás naučil, co ve skutečnosti znamená „otec“. V Ježíšových promluvách se Otec objevuje jako pramen všeho dobra, jako měřítko lidské dokonalosti: „Ale já vám říkám: Milujte své nepřátele a modlete se za ty, kdo vás pronásledují. Tak budete syny svého nebeského Otce, neboť on dává vycházet svému slunci pro zlé i pro dobré.“ Láska, která trvá až do konce, jak ji Pán naplnil na kříži, když se modlil za své nepřátele, nám ukazuje skutečnou podstatu Otce. On je tato láska. Protože ji Ježíš dovedl k dokonalosti, je v plnosti „Syn“, a nás zve, abychom se podle tohoto kritéria stali „syny“.
V díle Benedikta XVI. vidíme Ježíše z Nazaretu jinak než v mnohých jiných životopisech. Ostatní autoři často měli na zřeteli pouze „historického Ježíše“ a nejednou pochybovali o tom, zda si byl sám vědom svého božství. Novozákonní zprávu pak chápali jako Ježíšovo postupné „vrůstání“ do role Mesiáše, vykupitele a Božího Syna.
Benedikt XVI. však Nový zákon interpretuje jinak. V jeho pojetí je doba Ježíšova veřejného působení, jak o ní referují evangelia, postupným Ježíšovým sebezjevováním apoštolům, učedníkům a všem lidem. Máme zde před očima Ježíše, skutečného Božího Syna, který postupně odhaluje pravdu o sobě tak, aby ji lidé mohli snést.
Popravdě řečeno i takové Ježíšovy životopisy již byly napsány; většinou však vycházely z přesvědčení o Ježíšově božství a hledaly pro ně oporu v biblických textech. Vznikaly totiž mnohdy jako reakce na ty, kdo Ježíšovo božství popírali.
Benedikt XVI. oproti tomu přistupuje k biblickému textu bez apriorních východisek. Zkoumá zprávu Písma a odhaluje osobnost Ježíše z Nazareta na jejím základě. Snad právě proto, že si do ní neprojektuje vlastní představy, může nakonec říci: historický Ježíš je totožný s Kristem křesťanské víry.
To je zvláště patrné ze závěrečné kapitoly této knihy – Ježíš oznamuje svou totožnost. Benedikt XVI. zde píše:
Titul „Kristus“ – „Mesiáš“ – sám o sobě nedává příliš smysl mimo okruh semitské kultury. Snadno opustil svou roli titulu, funkce, a spojil se s Ježíšovým jménem: Ježíš Kristus. Co začalo jako interpretace, dochází naplnění jako jméno, což ovšem obsahuje hlubší poselství: On je zcela zajedno se svým úkolem; jeho poslání a jeho osoba jsou od sebe naprosto neoddělitelné. A proto bylo správné, že se jeho poslání stalo součástí jeho jména.
A Petrův nástupce končí svou knihu Petrovými slovy:
„Ty jsi Mesiáš – Kristus – Syn živého Boha.“
Knihu Benedikta XVI. Ježíš z Nazareta vydalo roku 2007 nakladatelství Libreria Editrice Vaticana. Anglický překlad Adriana Walkera, který máme k dispozici, vydalo téhož roku nakladatelství Doubleday v New Yorku. Český překlad připravuje brněnské nakladatelství Barrister & Principal.