Magdazín 24. 2. 2010, Labyrint

Jaké je to neslyšet? Jaká je nabídka služeb pro sluchově postižené děti a jejich rodiny? Co je nového ve vzdělávání sluchově postižených dětí?
Hosty vysílání byly PhDr. Helena Burianová, předsedkyně občanského sdružení Labyrint Brno, a Mgr. Hana Abbodová, ředitelka Mateřské školy a Základní školy pro sluchově postižené, Brno, Novoměstská 21.
Občanské sdružení Labyrint Brno
bylo založeno v roce 2001 a jeho hlavní činností je mimoškolní výchova a vzdělávání sluchově postižených dětí. Pracuje především s dětmi z Brna a okolí. Prvními aktivitami byly mimoškolní kroužky, integrované školy v přírodě a prázdninové pobyty, sružení vydalo tři DVD s pohádkami v českém znakovém jazyce pro malé neslyšící děti. V současné době je hlavním úkolem rozsáhlý projekt "Multimedia a e-learning ve vzdělávání neslyšících žáků". Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost prostřednictvím Jihomoravského kraje. Projekt umožní vytvořit speciální vzdělávací portál pro neslyšící děti. Portál přístupný na adrese www.eliska.cz bude obsahovat materiály pro výuku připravené s ohledem na komunikační potřeby neslyšících dětí. Vzniknou další tři DVD s pohádkami ve znakovém jazyce a krátké videoklipy zaměřené na vyjádření a zpracování nálad a pocitů. Mimoškolní kroužky jsou v rámci projektu rozšířeny o výuku PC dovedností, uskuteční se tři pobyty v přírodě s programem souvisejícím s tematikou projektu. Partnerem projektu je Mateřská škola a Základní škola pro sluchově postižené v Brně. Škola v rámci projektu získala nové vybavení PC učebny a interaktivní tabuli.
Mateřská škola a Základní škola pro sluchově postižené (Brno, Novoměstská 21)
vzdělává žáky se sluchovým postižením. Převážnou část žáků tvoří žáci s těžkým sluchovým postižením. Výuka je realizována s uplatněním prvků bilingválního vzdělávání, kdy je znakový jazyk postaven na rovnocennou úroveň českého jazyka. Snahou je, aby žáci byli vzdělávání v takovém komunikačním prostředí, které je pro ně dostupné. To znamená, že ke každému dítěti se přistupuje individuálně – pokud preferuje mluvenou řeč, odezírání a znakový jazyk je pouze podpůrným komunikačním prostředkem, je s takovým dítětem vedena komunikace tímto způsobem. Naopak žákům, kteří preferují nebo vzhledem ke svému postižení potřebují komunikaci ve znakovém jazyce, je to umožněno. Cílem je, aby žáci po ukončení povinné školní docházky měli osvojen český jazyk na takové úrovni, aby se mohli dále vzdělávat na středních školách.
Ve výuce sluchově postižených žáků je kladen velký důraz na názornost i na dovednost získávání informací. K tomu se zde využívá všech dostupných prostředků včetně multimediálních pomůcek jako například interaktivní tabule, kterou mohla škola pořídit díky výše uvedenému projektu "Multimedia a e-learning ve vzdělávání neslyšících žáků". Také přístup k internetu a využití počítačů je ve výuce zdejších žáků velkým přínosem.
Prvek bilingválního vzdělávání je uplatněn i v tom, že ve škole pracuje několik sluchově postižených pedagogů. Jsou pro žáky identifikačním vzorem, ale i velkou motivací pro rodiče našich žáků – mají možnost se setkat s úspěšným dospělým sluchově postiženým člověkem.
Součástí školy je i speciálně pedagogické centrum, které funguje jako poradenské pracoviště pro rodiče, žáky i učitele integrovaných žáků do běžných základních i středních škol.