Nové začátky
Hostem prvního lednového Magdazínu byl prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc. z fakulty sociálních studií MÚ. O nových začátcích a předsevzetích řekl:
Nové začátky
Kdysi v mládí jsem se s nadšením každou chvíli pouštěl do něčeho nového, abych toho brzy zanechal a začal další novou akci. Jeden můj starší moudrý známý mi říkal: „Vladimíre, dej pozor, abys nebyl hřbitovem rozběhů“. Trochu jsem se na něho rozhněval, ale čím víc jsem o tom varování přemýšlel, tím víc jsem mu musel dát za pravdu.
Z mého mladického nadšení pro nové mi zůstalo odhodlání „Znát něco o všem a všechno o něčem“. V mém odhodlání pečlivě zkoumat, co z nového mám v oblasti profese a kultury důkladněji sledovat, mi pomohl jeden aforismus. Zní: „Skutečně nové je jenom to, na co se už zapomnělo“. Proto se snažím udržovat si kontakt s historií poznání a s historií kultury.
Na druhé straně ovšem musím říci, že jak mi přibývá let a připadá mi, že už mě nic nového nedokáže nadchnout – vzpamatuji se, když si připomenu další aforismus, v němž se praví: „Stárnout začínáte, jakmile si říkáte – to už znám, to není nic nového.“
I pro duchovní kulturu osobnosti je důležité, abychom dokázali žasnout a vnímat svět ve stále nové perspektivě. Tím se ubráníme zevšednění a temné noci smyslu i temné noci ducha, které sice přepadají každého, kdo se odhodlává vydat na duchovní cestu životem, ale u lidí otevřených novému trvají krátce.
A protože v duchovním životě jsme stále konfrontováni s paradoxy, je dobré, abychom v otevřenosti novému zároveň sledovali to nadčasové. Tatíček Masaryk tomu říkal: „Žít sub specie aeternitatis“ – pod zorným úhlem věčnosti. Můžeme to také vyjádřit tak, že je důležité „Myslet globálně a jednat lokálně“. Vše, co děláme, začínat a dokončovat jako definitivní a nebrat to jen jako nanečisto.
Viktor Frankl v této souvislosti napsal: „Žij, tak jako bys žil podruhé a snaž se ve svém životě vyvarovat chyb, které bys v něm udělal poprvé.“
Na křesťanské životní cestě je každá svátost smíření odhodláním k novému začátku.
A nový začátek je vždycky krok do nejistoty. Vzdáváme se navyklých schémat jednání a zkoušíme něco, co ještě přesně neumíme.
Odhodlání jít do nejistoty a začít nově je však základem pro to, co říká apoštol Pavel (v listu Kolosanům, 3, 9 – 11): „Neobelhávejte jeden druhého, svlečte ze sebe starého člověka i s jeho skutky a oblečte nového, který dochází pravého poznání, když se obnovuje podle obrazu svého Stvořitele.“ Je třeba se nebát a jak pěkně pravil na konci éry totality kardinál František Tomášek: „Napřimte se!“
Předsevzetí
Není snad člověka, který by alespoň ve významných obdobích svého života, v takových dnech roku jako jsou hlavní svátky, Nový rok nebo v přelomových událostech doby, neuvažoval o sobě, o svém postavení, o svých dalších plánech. V takových chvílích lidé mají potřebu zbavit se všeho, co je tížilo, a nastínit si nový program pro svůj život, aby mohli začít znovu - od nuly. Takovýmto zamyšlením říkáme předsevzetí. Předsevzetí však znamená nejen bilancování, účtování a uzavírání minulosti, ale především vytyčování nových plánů, formování nových odhodlání.
Zatímco české slovo obsahuje význam "mít něco před sebou", "klást něco před sebe" a odpovídá téměř doslovně německému s Vorhaben, r Vorsatz, některé jiné evropské jazyky více vyjadřují myšlenku plánu, úmyslu, odhodlání, záměru, rozhodnutí. Tak je tomu s angl. resolve, resolution, determination, podobně fr. resoudre, rus. namérenije, zámysel'…
Co jsou předsevzetí? Jsou to rozhodnutí o odhodlaném a ustavičném úsilí, které vyvíjíme, abychom dosáhli určitých cílů. Nebo můžeme také říci, že předsevzetí jsou plánem na změnu a proměnu, kterou musí člověk v rámci současné životní situace uskutečnit (H. Alfonso).
Říká se, že "cesta do pekel je dlážděna dobrými předsevzetími". Pro mnohé z nás je to důvod k tomu, abychom si raději předsevzetí nedávali. Říkáme-li: "Nemám žádná předsevzetí", znamená to, že se nám nechce vést život s vědomím cíle, že žijeme jen tak - jak se říká - "ze dne na den".
Chce se mi dodat, že člověk bez předsevzetí, je jako loď bez kormidla. Předsevzetí nám dávají směr, upozorňují nás i na to, čemu se vyhýbat. Z tohoto hlediska jsou předsevzetí součástí našeho svědomí, kontrolní funkcí vědomí.
Předsevzetí jsou těsně spojena se zážitkem životní spokojenosti nebo nespokojenosti. Vzorec životní spokojenosti se dá vyjádřit jako podíl uskutečnění a předsevzetí (plánů, tužeb, bažení). Čím víc toho dosáhneme nebo čím menší jsou naše nároky, tím více jsme spokojenější. Říká se ovšem, že "kdo se nesnaží, nic nemá", a na druhé straně platí, že "s jídlem roste chuť". Proto je třeba umět hledat správnou míru mezi náročností a splnitelností předsevzetí.
Znalci lidské povahy zdůrazňují, že bychom si neměli dávat příliš mnoho předsevzetí a že by měla být raději realistická a splnitelná. To nevylučuje, že bychom neměli vytyčovat předsevzetí, která se nacházejí blízko hranic našich možností nebo těsně nad nimi. Jsou-li však příliš samozřejmá nebo příliš obtížně splnitelná, ztrácejí svou motivační sílu.
Čeho se naše předsevzetí týkají? Je to různé v závislosti na našem povolání, naší angažovanosti, našem věku, našem vzdělání. Jako předsevzetí si lidé nejčastěji vytyčují:
- To, co souvisí s životosprávou: odhodlání nepřejídat se, nekouřit, nepít alkohol, nebýt stále ve spěchu, přiměřeně pečovat o zdraví.
- Program dalšího vzdělání - osvojování cizích jazyků, zvyšování kvalifikace.
- Hledání možností, jak hodnotně trávit volný čas.
- Zlepšování soužití s lidmi, učit se s lidmi vycházet, umět odpouštět, umět být laskavý.
- Už méně častý je program prohlubování duchovního života, hledání spojení se sférou duchovnosti a probouzení ochoty sloužit ideálu.
- Jsou lidé, kteří dokáží vyvinout obrovské volní úsilí k plnění předsevzetí materiálních: postavit dům, renovovat byt, našetřit na luxusní auto. Pokud taková předsevzetí nejsou vyvažována duchovními, trpí takoví lidé často obavami, závistí a sobectvím, a tím se připravují o radost ze života.
Znám jednoho člověka, který ubližoval druhým a svým známým - když mu to vytýkali říkal: "Já se jen bráním". Důvěrným známým se chlubil odvoláním na své předsevzetí "Já nemohu zemřít, dokud moji nepřátelé žijí". I taková předsevzetí si mohou lidé vytyčovat. Moudrost staletí prokazuje, že takoví lidé brzy "stanou u hranic svých zásluh"; "co zasévají, to také sklízejí".
Jak tedy předsevzetí vyjádřit, aby byla splnitelná a jak je uskutečňovat? Neformulovat je absolutisticky. Nechtít všechno najednou. Rozložit je na etapy. S větší všímavostí a bdělostí mysli kontrolovat, proč se nám nepodařilo splnit, co jsme si předsevzali.
Nebudu tolik pít, snížím svou obvyklou dávku o třetinu - je asi splnitelnější než umínit si, že nebudu pít vůbec. Rozhodnutí věnovat aspoň neděli duchovním věcem a rodinnému společenství nebo setkání s přáteli je realističtější než odhodlávat se, že budeme věnovat denně o hodinu více času svému duchovnímu růstu nebo svým blízkým.
Nebát se použít papíru a tužky a udělat si seznam toho, co chceme. Jsou lidé, kterým pomáhá, když si k významnému momentu života - jako je Nový rok, narozeniny, výročí svatby, povýšení nebo změna místa apod. - napíší dopis, ve kterém formulují svá předsevzetí a po roce nebo u příležitosti bilancování dovršené etapy života si přečtou, co si umínili.
Při selhání a nesplnění je důležité hodnotná předsevzetí nezavrhovat jako nesplnitelná a v žádném případě se nevzdávat. Je lepší začínat znovu a znovu s upřímným odhodláním, než jenom prožívat otrávenost a pocity viny ze své slabosti. Ani sebelepší ideál nestačí, neznáme-li metody, jak ho uskutečnit.
Lpíme-li na ideálu, pak je to sebetrýznění, lpíme-li na realizaci, jde o křeč nebo o sebeznásilňování. Stará psychologická moudrost říká, že pocity viny jsou dobrá předsevzetí, která ve skutečnosti nemáme. Moudře napsal V. Mertl: "Člověka je třeba hodnotit ne podle chyb, jichž se dopouští, ale podle vzpoury proti chybám".