Cesty operních pěvců olomouckého divadla v 19. století

Cesty operních pěvců olomouckého divadla v 19. století

"Opera často byla jedinou platformou, kde se trochu dalo svobodně něco říct, protože lidé neměli tolik možností se vyjádřit třeba k politice – a cenzura samozřejmě fungovala na plné obrátky," popisuje muzikolog doc. Jiří Kopecký hudební divadlo 19. století. O projektu, v němž hudební vědci z Česka, Slovenska, Polska a Maďarska sledují pohyb zpěváků v rámci tehdejší husté sítě provinčních divadel na území habsburské monarchie, s ním hovořila Radka Rozkovcová.  

Jak vypadalo olomoucké divadlo v 19. století a jeho provoz? Jakou vážnost mělo v rámci monarchie? Jaké bylo postavení tehdejšího divadelního ředitele a jaké měl možnosti? Co to byla tzv. půlroční scéna? Jaký repertoár byl oblíbený a které faktory zohledňovala dobová hudební dramaturgie?

Výzkum, který přibližuje doc. Jiří Kopecký, probíhá v rámci aktuálního projektu Visegrádského grantu s názvem Towards a common regional history of our nation building strategies. Ten postupně odkrývá, jak operní pěvci v 19. století museli měnit angažmá, aby se uživili, dokazuje, jak nadaní zpěváci z provinčních měst směřovali na velká pódia metropolí, a z archivů vytahuje jména dnes již zapomenutých umělců, čímž přispívá do skládanky regionální (nejen hudební) historie.  

Premiéru rozhovoru uvedeme v úterý 9. srpna 2022 v 9.00.

NyníDopolední proud
Píseň: Nerozlepený dopis (1997); Interpret: Janoušek Slávek; Album: Janoušek Slávek: Tancuj a zpívej
11:57Myšlenka na den
12:00Polední modlitba
12:05Hudební siesta
13:30Knihovnička
13:45Komentář Rádia Vatikán
14:00Odpolední proud

Regiony

Regiony

Blahopřání

Pošlete svým blízkým k narozeninám či svátku písničku s přáním.

Darujte Proglas!