Když škola léčí
Škola, ve které nezvoní a žáci se často vzdělávají přímo z postele. Zní to skvěle. Podstatný háček je ovšem v tom, že jde o hospitalizované děti.
Nahlédněte s námi do Základní a Mateřské školy při Fakultní nemocnici Olomouc! Existuje od roku 1956, založil ji tehdejší přednosta dětské kliniky a legendární český pediatr, profesor MUDr. Antonín Mores.
Jak probíhá systém výuky se sedmičlenným kolektivem učitelek? Ptali jsme se Kateřiny Kolečářové, zástupkyně ředitele školy: "Kolegyňky ráno před osmou hodinou obejdou oddělení a zjistí, které děti jsou aktuálně schopné jít do třídy a které musí zůstat na lůžku. Většinou mají rozdělenou práci – jedna zůstává ve třídě a jedna obíhá lůžka. Děti se neučí 45 minut v kuse, protože bývají odveleny na různá vyšetření, na rehabilitaci, na vizitu a tak dále. Máme samozřejmě rozvrhy hodin, ale podstatou je individuální přístup."
Děti jsou v nemocniční škole vzdělávány i při krátkodobých, ale zejména při dlouhodobých hospitalizacích, které často dosahují délky mnoha měsíců, obzvláště na hematoonkologickém oddělení. "Základní prioritou veškeré naší práce je zdravotní stav dítěte, podle kterého se vše uzpůsobuje, volíme, jakým způsobem práce budeme postupovat. Ale lítost, ta není na místě. Není možné, abychom se citově neangažovaly – to dítě tu prožije třeba půl roku, s členem rodiny, takže vy se svým způsobem stáváte součástí té rodiny. Upřímnost a kamarádský přístup – tak by měl pracovat speciální pedagog na naší škole," dodává paní učitelka Zuzana Ryjáčková.
Motto "Škola jako lék" pomáhá učitelkám i dětem v náhledu na vzdělávací proces, ke kterému často není potřeba větší motivace žáků. "U nás se děti hrozně rády učí. Hlavně ty dlouhodobě hospitalizované – ono je to pro ně odreagování," má radost ze své práce Kateřina Kolečářová. Rozhovor s ní doplněný kratinkou reportáží přímo z oddělení dětské hematoonkologie připravila redaktorka Radka Rozkovcová.
Ukázka z pořadu (hovoří Kateřina Kolečářová):