Výukou sdílet lásku k hudbě
"Pedagogická činnost pro mě znamená poslání, velmi radostné. Není to pro mě jen práce. Můžu předávat, co jsem se sama učila, ale docela dlouhou cestou jsem si k tomu musela dojít. Snažím se hodně podporovat svoje studenty a dodávat jim motivaci a radost. Je to hodně komplexní, není to jen o výuce hry na nástroj," říká učitelka s dvacetiletou praxí, flétnistka Martina Komínková.
Na zobcovou flétnu hrála od dětství, ale protože se v době, kdy se rozhodovala pro své budoucí povolání, nedala ještě zobcová flétna absolvovat na konzervatoři jako hlavní obor, vystudovala hru na flétnu příčnou. K té zobcové se vrátila až po několika letech prostřednictvím kurzů a seminářů, vzdělávala se podle možností pravidelně například na Letní škole staré hudby v Prachaticích u špičkových zahraničních lektorů. Poté ji cesta vedla k oboru Teorie a provozovací praxe staré hudby na Masarykově univerzitě, odtamtud na Hochschule für Music do Hamburgu do třídy Petera Holtslaga, u nějž pokračovala ve studiu na Akademii Muzyczné v Krakowě. Tam také získala magisterský titul. Dále rozvíjela své kompetence na univerzitě v Linci ve třídě Carin van Heerden. Během těch let sbírala též zkušenosti pedagogické.
Na facebooku vybudovala komunitu učitelů zobcových fléten, kterým se věnuje zejména metodicky formou online kurzů. Vytváří pro ně e-booky, natáčí výuková videa, pořádá tematické diskuse. "Já jsem si uvědomila, že je potřeba to udělat. Říkala jsem si, že to všechno, co jsem se naučila, si přece nemůžu nechat pro sebe. Učila jsem na konzervatoři, tam jsem to předávala studentům, ale vzpomínám si na takové momenty, kdy jsem šla třeba po chodbě v hudební škole a říkala jsem si – tohle všechno když předám jenom těm pár žáčkům, není to málo? Uvědomovala jsem si, že mě to hodně vede k tomu, abych se věnovala pedagogům. Protože ti to předají zase dál. A tohle byla cesta. Online kurzy mi otevřely možnost předávat zkušenosti ve velkém," popisuje Martina Komínková v rozhovoru s redaktorkou Radkou Rozkovcovou.
Jaké možnosti skýtá online výuka? Jak se pozná, jestli žáka vede erudovaný učitel? Jaká jsou technická specifika hry na zobcové flétny? A proč je pro učitele důležité angažovat se v podpůrné komunitě? Tato a další témata otevřeme na Proglasu v premiéře ve čtvrtek 27. ledna ve 20.15.