Studio Brno: Mezi nebem a zemí
K natáčení této reportáže její autorku kromě zvědavosti vedly také čistě osobní důvody. Strach z létání, letadel a obecně ze situací, kdy nestojí oběma nohama pevně na zemi.
Kdesi na internetu jsem našla toto letecké moudro: "Letadlo nepadá často. Obvykle jen jednou." Ač se to možná ve světle událostí posledních měsíců nemusí zdát, letecká doprava patří k nejbezpečnějším na světě. Jak ale velmi hustá síť leteckého provozu na celém světě funguje? Kdo letadla naviguje - aby věděla, kdy vzlétnout, kudy letět, kam přistát, jak se vyhnout nepříjemným meteorologickým jevům nebo jiným letadlům? Je skutečně bezpečnost cestujících zajištěna? Kdo všechno se na tom podílí?
Na tyto a další otázky jsem se zeptala Jaroslava Vašíka, řídícího letového provozu na letišti v Brně-Tuřanech. Navštívila jsem ho na pracovišti v době jeho noční směny a mohla tak zblízka sledovat, jak komunikuje s piloty letadel, na jakých radarech sleduje provoz okolo letiště a jaké informace má o konkrétních letadlech k dispozici.