Miroslav Hřebecký: Neptejme se, kdy se děti vrátí do škol, ale spíš co se bude dít pak

Miroslav Hřebecký: Neptejme se, kdy se děti vrátí do škol, ale spíš co se bude dít pak

Pořad v souvislostech


Vyrůstá covidová generace?
Budeme vysílat

Marie Rottrová, první dáma českého soulu
Španělská synagoga
Španělská synagoga
Vysílali jsme


Marie Rottrová, první dáma českého soulu

Národní zemědělské muzeum

Národní zemědělské muzeum
Audioarchiv

Minulý týden Česká školní inspekce zveřejnila zprávu, podle níž se na 10 tisíc dětí neúčastní distanční školní výuky. Na 50 tisíc dětí stále zůstává bez techniky pro vzdělávání on-line. Jak zajistit dostupné vzdělání pro všechny? Jakou roli v této situaci může hrát škola, pedagog a rodič? Ptali jsme se programového ředitele informačního centra o vzdělávání EDUin Miroslava Hřebeckého.

„Jedna věc je ta absolutní úroveň propadu (efektivity výuky), tu my popravdě řečeno nevíme, (…) ale podle mého jsou mnohem závažnější vzrostlé rozdíly mezi dětmi. Nám ve školství ty nerovnosti ohromným způsobem narostly a skutečně to dnes není jen o studijních předpokladech. (…) Toto bude bolet mnohem víc a jsou to rány hlubší a trvalejší zejména pro životní pocit dál, než nějaká pětka z matematiky,“ popisuje náš host problémy distančního vzdělávání.

50 tisíc dětí bez technického zázemí je podle Miroslava Hřebeckého posun oproti jaru loňského roku, kdy těchto dětí bylo 250 tisíc, i když samozřejmě je třeba toto číslo nadále snižovat. Mnohem větší problém pak představuje 10 tisíc dětí, které se výuky vůbec neúčastní. „Podařilo se nám určitě mnoho z těch dětí (nezapojených do výuky) podchytit, na druhou stranu nám z toho vypadly jiné děti, které to postupně vzdaly,“ uvádí Miroslav Hřebecký a dodává: „Tady už jsou to žáci, u nichž můžeme předpokládat, že pokud jsou na druhém stupni základních škol, případně na střeních školách, tam je velké riziko, že tyto děti už nedokážeme podchytit a dojde k předčasnému odchodu ze vzdělávání, tzv. drop outu. To je cejch, který si dítě nese po celý život.“

I proto centrum EDUin usiluje o promyšlený plán toho, co se bude dít po návratu žáků do škol. „Není to jen o tom ‚Kdy se děti vrátí?‘, ale podstatnější otázka je ‚Co se bude dít pak?‘“ vysvětluje ředitel. Dle jeho názoru „je pro takové případy nejméně vhodné hned se zaměřit na učební látku a začít děti zkoušet, sbírat známky. (…) Nejdříve je třeba se snažit získat zpět vztah mezi učitelem a žákem.“

Celý rozhovor také o roli rodičů při vzdělávání a o situaci pedagogů poslouchejte v audioarchivu.

foto: EDUin