Dějiny křesťanského výtvarného umění – 7. díl

Dějiny křesťanského výtvarného umění – 7. díl

V sedmém pořadu vzdělávacího cyklu Dějiny křesťanského výtvarného umění vás ve čtvrtek 13. června prof. Jan Royt, CSc. upozorní na zajímavé památky gotiky v Čechách a na Moravě. Poslouchejte od 16. hodiny.

Nejstarší gotickou stavbou u nás je asi klášter sv. Františka v Praze pro řád klarisek z 30. let 13. století, založený sv. Anežkou Českou. Z roku 1232 je cisterciácký klášter v Tišnově, na kterém vidíme vliv burgundského stylu gotiky. V podobném duchu byly stavěny kláštery a kostely – Oslavany, Osek, Jihlava, Písek, Třebíč, Hradiště nad Jizerou, kostel sv. Václava v Olomouci. Z druhé poloviny 13.století pocházejí cisterciácké stavby klášterů ve Zlaté Koruně, Vyšším Brodě a v Plasech. Vliv burgundského stylu slábne, gotika v českých zemích má svou osobitost. (Staronová synagoga z 80. a 90. let 13. století).  

Na pozvání biskupa Jana IV. Z Dražic působí u nás mistr Vilém z Avignonu a přináší právě klasickou gotiku (most přes Labe, hrad, kostel a klášter v Roudnici). V době Karla IV. dochází k obnově Pražského hradu a stavbě nové gotické katedrály na místě Spytihněvovy baziliky. Započal ji Matyáš z Arrasu - (1290-1352) - (také Karlštejn a Nové Město pražské). Na díle pokračoval třiadvacetiletý Petr Parléř ze Švábského Gmündu (1332-1399). Jeho další významnou stavbou je nový kamenný most přes Vltavu, zahájení stavby kostela Panny Marie před Týnem či kostela sv. Bartoloměje v Kolíně i kostela sv. Barbory v Kutné Hoře.

V Praze vznikají dále (mimo Parléře) např. klášter v Emauzích, Betlémská kaple, radnice Starého Města, Karolinum, později dům U zvonu na Staroměstském náměstí. Z pol. 13. století je kostel sv. Tomáše v Brně. Nejvýznamnější stavbou doby husitské je výstavba města Tábora (založen r. 1420), k jehož dominantám patří radnice a kostel Proměnění Páně na hoře Tábor.

Za vlády Jagellonců jsou pak nejvýznamnějšími architekty Matouš Rejsek z Prostějova (1445-1506), který dokončil Prašnou bránu a Benedikt Ried (1454-1534), autor Vladislavského sálu, královské oratoře v chrámu sv. Víta v Praze a kostela sv. Mikuláše v Lounech.

Na Moravě doznívá gotika ještě i na začátku 16. století (kostel sv. Mořice v Olomouci a přestavba kostela sv. Jakuba v Brně, na které se podílel Antonín Pilgram).

Z příkladů sochařské tvorby gotiky v Čechách jmenujme sochařskou huť Petra Parléře a její výzdobu chrámu sv. Víta v Praze, výzdobu Staroměstské mostecké věže a také tympanon z kostela P. Marie před Týnem. V 15. století sochařství navazovalo na Parléře a přišlo s pojetím tzv. krásného slohu (Kalvárie z Vyššího Brodu, sousoší Kristus na hoře Olivetské z kostela sv. Mořice v Olomouci). Nejvýznamnějším sochařem v první pol. 16. století na Moravě je Antonín Pilgram (výzdoba kostela sv. Jakuba v Brně, sochy Petra mučedníka a dominikánského světce).

Gotické malířství má počátek v období vlády Přemysla Otakara II. a jeho syna Václava II. Na jejich dvoře vznikl hvězdný glóbus. Typické gotické postavy jsou už i v klášteře v Plasích. Nástěnné malby zač. 14. Století mají vysokou úroveň v kostelech a klášterech ve Strakonicích, Čkyni, Volyni, Písku, Kašperských Horách. Vrcholu pak dosahuje na Karlštejně v díle mistra Theodorika (1359-1368) a v klášteře Na Slovanech (Mikuláš Wurmser ze Štrasburku a tzv. Mistr emauzského cyklu).

Na konci 15. století vzniká v kostele sv. Barbory v Kutné Hoře jedinečný cyklus nástěnných maleb, ze začátku 16. století pochází výzdoba Svatováclavské kaple v chrámu sv. Víta v Praze.

Nejmladším oborem gotické malby je malba desková, která se objevuje ve druhé čtvrtině 14. století. (tzv. Predela roudnická z dílny biskupa Jana z Dražic je nejstarší deskovou malbou u nás. Kolem roku 1345 vznikla deska s obrazem Smrti Panny Marie (dnes v Bostonu). Z 50. let pochází Madona z Veveří, dílo z okolí mistra Vyšebrodského oltáře, asi kolem pol. 14. stol.

Mistr Theodorik, dvorní malíř Karla IV. Je poprvé zmíněn jmenovitě, jako autor výzdoby svatého Kříže na Karlštejně. Jde o soubor 130 deskových obrazů s portréty světců nebeského vojska Kristova. Z Theodorikovy dílny pochází i Votivní deska Jana Očka z Vlašimi s portrétem Karla IV. a jeho syna Václava.

Koncem 14. století je nejvýznamnějším představitelem tzv. krásného slohu Mistr Třeboňského oltáře (2. pol. 14. stol.). Na Moravě před vypuknutím husitských bouří tvoří Mistr Rajhradského oltáře.

Darujte Proglas!

 

Regiony

Regiony

Blahopřání

Pošlete svým blízkým k narozeninám či svátku písničku s přáním.